عسل خامه ای چیست؟ – طرز تهیه عسل خامه ای

عسل خامه ای

اگر شما به یک فروشگاه مواد غذایی بروید، به طور قطع قفسه ای پر از عسل مشاهده خواهید کرد. در واقع عسل به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد و همچنین طعم خوب آن به یکی از مواد غذایی محبوب در میان افراد تبدیل شده است. در حال حاضر انواع مختلفی از عسل ها در بازار قابل مشاهده هستند و اگر شما هم یکی از طرفداران این ماده غذایی ارزشمند هستید، باید با برخی از انواع مختلف آن آشنا باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی یک نوع خاص عسل یعنی عسل خامه ای بپردازیم.

عسل خامه ای چیست؟

برخی تا نام این نوع از عسل را می شنوند تصور می کنند که در این نوع از عسل خامه مخلوط شده است. اما به طور کلی عسل خامه ای به دلیل بافت نرم و کرم مانندی که دارد با این نام شناخته می شود و در اصل هیچگونه خامه ای به آن اضافه نشده است. این نوع از عسل به دلیل ظاهر و طعم متفاوتی که دارد در میان افراد مختلف به ویژه کودکان بسیار محبوب است.

عسل خامه ای

آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟

موضوعی که باید در همین ابتدا به آن اشاره کرد این است که تقریبا تمام عسل ها با گذشت زمان متبلور می شود. زمان تبلور عسل ها متفاوت است و نمی توان برای تمامی آنها یک زمان مشخص را تعیین کرد. برخی ممکن است طی چند روز به این حالت در بیایند و برخی نیز بعد از چند هفته یا چند ماه متبلور شوند. این موضوع مستقیما به نوع شهدی که عسل مورد نظر از آن تهیه شده است، بستگی دارد. در واقع هرچقدر که قند درون عسل بیشتر باشد، امکان تبلور آن نیز بیشتر خواهد بود.

این موضوع می تواند در نظر افراد درباره یک اثر تاثیر منفی بگذارد. در واقع از آنجایی که آنها نمی توانند عسل طبیعی را از نمونه های جلعی آن تشخیص دهند، این تصور را خواهند داشت که عسلی که شکرک زده است، خراب می باشد. در واقع این تصور در میان عموم وجود دارد که متبلور شدن و شکرک زدن عسل به دلیل استفاده از قند مصنوعی در آن است. حتی اگر عسل هرگز هم خراب نشده باشد، باز هم تبلور آن باعث می شود که عسل زشت و شکرک زده به نظر برسد و فرد نیز در هنگام خوردن آن حس خوبی را نداشته باشد.  

اما با وجود اینکه تبلور عسل یک فرآیند کاملا طبیعی است و هیچ ربطی به کیفیت آن ندارد، اما این باور گاهی باعث می شود تا زنبورداران و تولیدکنندگان عسل به فکر بیافتند. با توجه به اینکه برخی از عسل ها خیلی سریع متبلور می شوند، تولیدکنندگان با خامه ای کردن آنها از تبلورشان جلوگیری کرده یا در نهایت سرعت آن را کاهش می دهند.

طرز تهیه عسل خامه ای

برای تهیه عسل مایع تنها کافی است عسل های خام تولید شده را از کندوها جمع آوری کرد. اما برای تهیه عسل خامه ای تولیدکنندگان باید یک مرحله دیگر را نیز طی کنند. آنها عسل جمع آوری شده را در مخزن های مخصوصی قرار داده و این عسل به صورت دوره ای و طی چند روز در این مزخن می چرخد. عسل خامه ای یک نوع عسل 100 درصد خالص و طبیعی است که به منظور جلوگیری از تبلور آن، توسط تولیدکنندگان در شرایطی خاص هم زده می شود. در واقع طی فرآیند خامه ای کردن عسل، کریستال های آن بسیار کوچک تر از حالت قبل خود شده و یک عسل کاملا یکدست و با قوام تولید می شود.

 

عسل خامه ای

تفاوت عسل خامه ای با عسل مایع

عسل مایع در واقع همان شکل طبیعی عسل است. در اصل عسلی که توسط زنبورها تولید شده و در کندوها ذخیره می شود، همان عسل مایع است. این نوع از عسل در واقع همان عسلی است که شما در بازارها و روی قفسه های فروشگاه مشاهده و آنها را خریداری می کنید. عسل مایع کاملا طبیعی بوده و هیچ چیزی به آن اضافه نشده است.

به عسل خامه ای نیز هیچ چیز اضافه نشده است. تنها تفاوتی که می توانید در این نوع عسل و عسل مایع مشاهده کنید، در روش بسته بندی آن است. برای تولید عسل خامه ای باید در ابتدا مقدار کمی از عسل خامه ای موجود که با نام بذر عسل شناخته می شود را تهیه نمود. سپس این عسل بذر را با عسل مایع جمع آوری شده مخلوط کرده و بعد از هم زدن مداوم آن در نهایت سرد نمود. عسل تولید شده در ظروف مورد نظر قرار گرفته و در یک محیط سرد ذخیره می شود. این فرآیند سبب می شود تا بافتی جامدتر و کرم مانند ایجاد شود.

عسل مایع برای پخت و پز، مخلوط کردن با چای یا قهوه یا هر نوع نوشیدنی دیگر انتخاب بسیار مناسبی است. اما شما می توانید از عسل خامه ای برای کرمدار کردن نان و مصرف روزانه آن استفاده نمود. البته در نهایت اینکه شما از کدام نوع از عسل ها برای چه کاری استفاده کنید، یک انتخاب کاملا شخصی است و تنها به سلیقه و نظر شما بستگی دارد.

عسل خامه ای

آیا عسل خامه ارزش غذایی دارد؟

عسل خامه ای برخلاف اصلی که روی آن گذاشته شده است، از عسل کاملا طبیعی و خالص تهیه شده است و هیچ چیزی به آن اضافه نشده است. تنها دلیل رسیدن به این حالت نرم و یکنواخت در عسل خامه ای این است که با استفاده از فرآیند تبلور کنترل شده از ایجاد کریستال های بزرگ تر جلوگیری می شود. در نتیجه ارزش غذایی عسل خامه ای هیچگونه تفاوتی با عسل مایع ندارد و مواد تشکیل دهنده آن و طعم و عطر این نوع از عسل کاملا با عسل مایع یکسان است. اگر شما تاکنون از عسل خامه ای استفاده نکرده اید، به طور قطع یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی خود را از دست داده اید.

این نوع از عسل به دلیل بافت نرم و یکنواختی که دارد بسیار خوشمزه بوده و طرفداران بسیاری را دارد. خوردن این نوع از عسل به دلیل کرمی بودن آن برخلاف حالت مایع آن راحت تر بوده و شما می توانید به صورت روزانه آن را مصرف کنید. پیشنهاد ما به شما این است که یکبار این نوع از عسل را تهیه و امتحان کنید. به طور قطع به یکی از مشتریان همیشگی آن تبدیل خواهید شد.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *