نحوه تولید عسل طبیعی توسط زنبور عسل چگونه است؟

نحوه تولید عسل طبیعی توسط زنبور عسل

عسل یک ماده غذایی خوشمزه و بسیار مقوی است که توسط همه افراد در سرتاسر جهان مصرف می شود. به طور معمول از عسل طبیعی برای تقویت قوای جسمی و درمان انواع مختلف بیماری های استفاده می شود و فواید بی نظیر و خواص عسل طبیعی سبب شده است تا این ماده غذایی طرفداران زیادی را در سرتاسر جهان داشته باشد. اما موضوعی که در خصوص عسل بسیار شگفت انگیز بوده و شاید خیلی از ماها به آن توجه لازم را نداریم، نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل است. زنبورهای عسل در کندوهایی که توسط خودشان ساخته می شود، زندگی کرده و هر یک از آنها با انجام کاری مشخص در نهایت باعث تولید عسلی می شوند که همه ما در خانه های خود داشته و به یکی از وعده های اصلی رژیم غذاییمان تبدیل شده است. در این مقاله تصمیم داریم نحوه تولید عسل را به صورت گام به گام برای شما عنوان نماییم. بدین ترتیب می توانید به شکل بهتری با فرآیند نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل بیشتر آشنا شوید.

چگونگی تولید عسل توسط زنبورعسل

تولید عسل یک فرآیند زمان بر و پیچیده است و تلاش زیاید توسط زنبورهای عسل صورت می گیرد تا این ماده خوراکی طبیعی تولید شود. به همین دلیل نیز بهتر است با فرآیند نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل بیشتر آشنا شوید تا بدانید که برای تولید و تهیه این ماده غذایی ارزشمند چه مسیر سخت و دشواری توسط زنبورهای عسل دنبال می شود. برای تولید زنبور عسل چند مرحله اصلی پشت سر گذاشته می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

نحوه تولید عسل طبیعی توسط زنبور عسل

  1. تولید مثل ملکه زنبور عسل

اولین مرحله از فرآیند تولید عسل به ملکه زنبور عسل مربوط می شود. در واقع همانطور که می دانید در هر کندویی باید یک ملکه حضور داشته باشد که بتواند کندو را مدیریت کرده و فعال نگه دارد. زمانی که کندو بیش از اندازه بزرگ می شود، نیاز است که ملکه زنبور عسل تولید مثل را آغاز کند تا سایر زنبورها با سمت های مختلف متولد شوند. در همین راستا در این مرحله ملکه زنبور عسل جفت گیری کرده و بعد از تخم گذاری لاورها متولد می شوند.

2.تقسیم وظایف و مسئولیت ها میان زنبورهای عسل جدید

در مرحله بعد از تولید مثل و رشد زنبورهای متولد شده، وظایف هر یک از زنبورها مشخص شده و هر یک از آنها مسئولیت جدید خود را برعهده خواهند گرفت. انجام تمامی این مسئولیت ها توسط زنبورهای عسل در نهایت به تولید عسل منجر خواهد شد. به عنوان مثال برخی از زنبورهای متولد شده به عنوان زنبور کارگر عمل می کنند، برخی دیگر وظایف ملکه را داشته و برخی نیز به عنوان زنبور عسل نر شناخته می شوند. سایر زنبورهای عسل نیز در روند تولید عسل کمک خواهند کرد.

  1. جمع آوری شهد گل توسط زنبورهای عسل

در گام بعدی زنبورهای عسل مزرعه برای جمع آوری شهد گل ها از کندو خارج شده و بعد از بررسی بیش از 100 گل و پیدا کردن یک منبع خوب، فعالیت خود را آغاز می کنند. سپس شهد جمع آوری شده به همراه کمی بزاق زنبور عسل در کیسه مخصوصی که به عنوان معده دوم زنبور عسل شناخته می شود، ذخیره می شود. هنگامی که معده نامبرده از شهد و بزاق پر شد، زنبوران مزرعه کار را رها کرده و برای خالی کردن بار خود به کندو بازمی گردند.

  1. انتقال شهد جمع آوری شده به کندو

یکسری دیگر از زنبورهای عسل در کندو منتظر هستند تا زنبورهای مزرعه به کندو برگشته و شهد جمع آوری شده را تحویل دهند. بعد از اینکه شهد را از آنها تحویل گرفتند، زمان آن می رسد تا مراحل تولید عسل آغاز شود. جالب است بدانید که در زمان انتقال شهد از یک زنبور به زنبور دیگر، بسیاری از خصوصیت های شیمیایی آن از جمله Ph آنزیم ها تغییر می کند. در این مرحله مخلوط شهد و آنزیم ها مقدار زیادی آب را به همراه دارد که در طول فصل زمستان از آن به صورت ذخیره استفاده می شود. بعد از دریافت ترکیب شهد و آنزیم، در یک مرحله دیگر لازم است که زنبورها روی خشک کردن این ترکیب زمان بگذارند.

  1. کم کردن آب عسل توسط زنبور

نحوه تولید عسل طبیعی توسط زنبور عسل

بخشی از این آب در زمان انتقال ترکیب از زنبور عسل مزرعه به زنبور کارگر از آن خارج می شود. اما در کنار آن زنبورهای عسل از دو روش دیگر نیز برای خارج کردن آب مخلوط شهد و آنزیم استفاده می کنند. در گام اول آنها عسل را روی کندو پخش می کنند که این امر امکان تبخیر آب را تا حدودی فراهم می کند. سپس در گام بعدی زنبورهای عسل کارگر بال های خود را در نزدیکی عسل به هم می زنند تا جریان هوا در آن بخش افزایش پیدا کرده و در نتیجه آن تبخیر بیشتری صورت گیرد.

  1. بستن سلول های شش ضلعی با موم عسل

آخرین مرحله از فرآیند تولید عسل توسط زنبور عسل، مرحله ذخیره سازی است. در این مرحله عسل تولیدی در سلول های شش ضعلی کندو ته نشین می شوند و تا زمانی که زنبورها برای خوردن آن آماده شوند در همان مکان باقی می مانند. در این مرحله زنبورهای کارگر برای اینکه عسل تازگی خود را حفظ کند، با موم درب این سلول ها شش ضلعی را می پوشانند.

در نهایت زنبورداران باید موم را برش دهند تا بتوانند عسل را از آن خارج کنند. برای این کار زنبورداران می توانند از روش های مختلف زیادی استفاده کنند که معمول ترین آن برش دادن کلاهک موم با یک ابزار تیز است که به طور معمول ابزارهای مختلفی برای این کار تعریف شده است.

در دید افراد مختلف عسل یک خوراکی طبیعی خوشمزه است که خواص و فواید زیادی را نیز دارد. اما بحثی که وجود دارد این است که برای تولید این محصول طبیعی فرآیندهای بسیار زیادی توسط زنبورهای عسل مختلف از زنبور عسل ملکه یا زنبورهای کارگر دنبال می شود و حتی بعد از تولید آن نیز زنبورداران فرآیندهای خاصی را برای برداشت عسل طبیعی دنبال می کنند. به همین دلیل لازم است که با نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم به شکل بهتری ارزش این محصول را درک کنیم.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *