خواص عسل طبیعی چیست؟ – 30 خاصیت درمانی و دارویی عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی

حفظ سلامتی یکی از مهم ترین مواردی است که افراد در سرتاسر جهان به آن فکر کرده و برای آن تلاش می کنند. موضوعی که بیشتر از هر چیز دیگری می تواند سلامتی انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد، داشتن یک تغذیه مناسب و سالم است. در واقع افراد اگر می خواهند سلامت جسم و روح خود را حفظ کنند در ابتدا باید به خورد و خوراک خود توجه ویژه داشته باشند. یکی از مواد غذایی مناسبی که به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد می تواند در حفظ سلامت افراد نقش سازنده ای را ایفا کند، عسل طبیعی است.

خواص عسل طبیعی برای درمان بیماری ها و بهبود سلامتی

مدت ها است که محققان و کارشناسان روی این ماده غذایی مغذی تحقیق کرده و خواص عسل طبیعی را مورد بررسی قرار داده اند. نتیجه این تحقیقات نیز در نهایت سبب شده است تا مردم بیش از هر زمان دیگری متوجه ارزشمند بودن عسل طبیعی شده و از این ماده غذایی ارزشمند و لذیذ استفاده نمایند. در این مقاله به بررسی خواص عسل طبیعی که تایید شده است پرداخته و سعی می کنیم شما را با این ماده غذایی شفابخش بیشتر آشنا کنیم.

  1. عسل یک شیرین کننده طبیعی

یکی از خواص عسل طبیعی که می توان به آن اشاره کرد، امکان استفاده از عسل به عنوان یک ماده شیرین کننده است. به طو معمول افراد در روز ممکن است نیاز به شیرین کردن وعده های غذایی مختلف خود پیدا کنند و این کار را نیز به شکل ها و روش های مختلفی انجام دهند که معمول ترین آنها استفاده از شکر یا قند است.

همانطور که می دانید شکر و قند یک ماده غذایی مضر به شمار می رود و مصرف زیاد آن می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل شما می توانید از یک ماده غذایی مفید و طبیعی به عنوان شیرین کننده استفاده کرده و عسل را جایگزین قند و شکر کنید.

  1. خواص عسل طبیعی برای بارداری

خواص عسل طبیعی برای بارداری

محققان تاکنون در زمینه بررسی نقش عسل در حل مشکل ناباروری تحقیقات زیادی را انجام داده اند و در حال حاضر بر این باورند که مصرف منظم عسل می تواند از بروز مشکلات ناباروری در زنان و مردان جلوگیری کرده و با تنظیم هورمون های زنانه و تقویت اسپرم مردانه احتمال باردار شدن افراد را افزایش دهد. به همین دلیل توصیه می شود که به منظور افزایش میل جنسی و حل مشکلات باورری از عسل طبیعی به صورت منظم استفاده شود.

  1. خواص عسل برای اعصاب

یکی دیگر از خواص منحصر به فرد عسل طبیعی تاثیری است که روی اعصاب دارد. به طور کلی عسل طبیعی می تواند عملکرد سیستم عصبی افراد را تنظیم نماید. طبق تحقیقات انجام شده در عسل آهن، منیزیم، مس، کبالت و تعداد زیادی از ویتامین ها وجود دارد. ترکیب تمامی موارد عنوان شده در نهایت می تواند باعث شود که فشار عصبی از بین رفته و فرد آرامش بیشتری را داشته باشد. در نتیجه آن نیز فشار خون تنظیم شده و قلب به شکلی راحت تر فعالیت مربوطه خود را داشته باشد. در نهایت می توان گفت که مصرف عسل طبیعی می تواند به از بین بردن اضطراب، درد، افسردگی و تشنج های عصبی کمک کند.

  1. خواص عسل برای پوست

طی یک تحقیق صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیده اند که عسل طبیعی دارای خواصی است که می تواند سرعت ایجاد چین و چوک را کاهش داده و در نهایت به جوان سازی پوست کمک کند. شما می توانید از عسل برای شست و شوی صورت خود استفاده کنید و مطمئن باشید که این ماده غذایی در نهایت به از بین بردن جوش های صورت شما کمک کرده و پوست شما را زیباتر و شفاف تر از همیشه خواهد کرد.

  1. خواص و فواید عسل برای درمان چاقی و لاغر شدن

یکی از خواص عسل طبیعی کمک به کاهش وزن افراد است.. در واقع عسل به عنوان تحریک کننده غدد چربی شناخته می شود. به همین دلیل نیز توصیه می شود تا از عسل برای درمان چاقی استفاده کرد. اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که شما باید برای لاغر شدن با استفاده از عسل، این ماده غذایی را در کنار داشتن فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم داشته باشید. بدین ترتیب عسل در زمینه تحریک چربی ها کمک کرده و با داشتن فعالیت های بدنی و تمرینات ورزشی این چربی های تحریک شده برای تامین انرژی مورد نیاز می سوزند و شما به هدف خود یعنی درمان چاقی دست پیدا می کنید.

  1. خواص عسل برای کودکان

خواص عسل برای کودکان

مصرف عسل می تواند برای کودکان بسیار مفید باشد. البته لازم است در نظر داشته باشید که بهتر است از این ماده غذایی برای کودکان زیر 2 سال استفاده کنید. چرا که ممکن است به بوتولیسم یا ایجاد آلرژی در نوزادان منجر شود. اما بعد از 2 سالگی مصرف عسل برا کودکان بسیار مناسب است. با مصرف عسل نه تنها کودک شما انرژی لازم برای داشتن فعال را به دست می آورد بلکه به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی قوای جسمانی آنها را بیشتر کرده و از آنها در برابر ابتلا به بیماری های مختلف حفاظت می کند.

همچنین به دلیل نقشی که عسل در کاهش سرفه و گلودرد دارد، شما می توانید به جای استفاده از مواد دارویی شیمیایی، با مصرف عسل گلودرد کودکان خود را کنترل کرده و تسکین دهید.

  1. عسل برای تقویت حافظه

شما می توانید با استفاده از مواد غذایی طبیعی مختلف موجود در راستای تقویت حافظه خود و بهبود عملکرد مغزتان گام بردارید. یکی از این مواد غذایی، عسل طبیعی است. عسل مواد سازنده منحصر به فردی را داشته و از نظر مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها بسیار غنی است و همین امر سبب می شود تا بتوان وضعیت اکسیداتیو مغز را بهبود بخشیده و حافظه قوی را داشته باشید. همچنین مصرف عسل طبیعی می تواند اثر محافظتی مناسبی را در زمینه اختلالات شناختی در افراد داشته باشد و به شما کمک کند تا در کنار حافظه ای قوتینر، عملکردهای شناختی بهتری را نیز داشته باشید.

  1. عسل برای درمان دیابت

شاید در ابتدا این سوال را از خودتان بپرسید که افراد دیابتی می توانند از عسل استفاده کنند؟ پاسخ شما مثبت است. عسل یک شیرین کننده طبیعی است و مطالعات متعدد صورت گرفته نشان می دهد که با مصرف عسل طبیعی سطح انسولین در بدن افزایش پیدا کرده و همچنین قند خون نیز کاهش می یابد. اما موضوعی که باید در نظر داشت این است که افرادی که دیابت دارند پیش از مصرف عسل لازم است که در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند. چرا که میزان مصرف این ماده غذایی در روز کاملاً به سطح بیماری آنها و نظر پزشکشان بستگی دارد.

  1. خواص عسل طبیعی برای درمان آلرژی

محققان برر این باورند که عسل طبیعی خاصیت ضد آلرژی دارد و مصرف آن می تواند به کاهش التهابات ناشی از آلرژی از جمله آلرژی های فصلی کمک کند. دلیل این امر نیز می تواند این موضوع باشد که عسل از گرده های گل ها تهیه شده است و محققان اعتقاد دارند که خوردن عسل در واقع به نوعی خوردن گرده ها است و در نتیجه مصرف عسل تهیه شده از این گرده ها می تواند به افراد کمک کند تا بتوانند علائم ضد آلرژی خود را تا 70 درصد کاهش دهند.

  1. خواص عسل برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو

خواص عسل طبیعی برای تقویت مو

به طور کلی عسل دارای خاصیت نرم کنندگی و همچنین خاصیت مربوط کنندگی است و وجود این دو خاصیت می تواند باعث شود که از این ماده برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده شود. خاصیت نرم کنندگی عسل سبب می شود تا فولیکول های مو صاف شده و موی شما درخشان و یک دست دیده شود. همچنین با استفاده از عسل رطوبت مورد نیاز به موهای شما رسیده و در نتیجه آن از خشکی مو به شکلی مناسب جلوگیری می شود.

  1. عسل منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

عسل طبیعی حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ترکیبات فنلی است. در صورت مصرف خوراکی عسل این آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر آسیب های سلولی به دلیل آزاد شدن رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. در نتیجه امکان ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان یا بیماری های قلبی تا حد زیادی برای شما از بین می رود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در برخی از انواع عسل ها میزان آنتی اکسیدان های موجود به اندازه میزان موجود در میوه ها و سبزیجات است.

  1. خواص ضد باکتری و ضد قارچ

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که عسل طبیعی می تواند باکتری ها و قارچ های سمی را از بین ببرد. دلیل این امر نیز وجود پراکسید هیدروژن در عسل طبیعی است که خاصیت ضد عفونی کننده دارد. البته موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که میزان اثربخشی عسل به عنوان یک ماده ضدباکتری و ضد قارچ کاملاً به نوع عسل بستگی دارد. اما با اطمینان می توان گفت که تمامی آنها این خاصیت را دارا می باشند.

  1. التیام سریع زخم ها و جای سوختگی

استفاده از عسل طبیعی برای بهبود جای زخم به ویژه زخم ناشی از سوختگی می تواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع عسل کمک می کند تا رادیکال های آزاد موجود در زخم از بین رفته و از تغییر شکل پوست آسیب دیده جلوگیری شود. در کنار آن به دلیل مواد موجود در عسل این ماده دارای خاصیت ضدعفونی است و به باکتری های اجازه رشد در محل زخم را نمی دهد. در نتیجه نه تنها زخم عفونت نمی کند، بلکه به شکل سریع ترین بهبود پیدا می کند.

  1. تاثیرگذاری روی گوارش

برخی از تحقیقات نشان داده است که در هنگام بروز مشکلات گوارشی مثل اسهال، استفراغ یا یبوست مصرف عسل می تواند بسیار کمک کننده باشد. بخشی از این تاثیرگذاری مربوط به نقش موثری است که روی سلامت معده ایفا می کند و بخشی دیگر نیز به وجود مواد منحصر به فرد از جمله آنزیم های مختلف موجود در عسل وابسته است که به عنوان کاتالیزور عمل کرده و فرآیند هضم غذا را تسهیل می بخشد.

  1. خواص عسل طبیعی برای معده

عسل طبیعی به دلیل خواصی که دارد می تواند به چندین روش به درمان مشکلات مربوط به معده از جمله زخم معده و رفلاکس اسید معده کمک کند. تحقیقات نشان داده است که یکی از خواص عسل طبیعی برخورداری از آنتی اکسیدان است و در کنار آن می تواند به مهار شدن رادیکال های آزاد کمک کند. با توجه به اینکه رفلاکس اسید معده تا حد زیادی ناشی از رادیکال های آزاد است، مصرف عسل می تواند به حل این مشکل کمک کند.

همچنین به دلیل نقش موثر عسل در کاهش التهاب، با مصرف طولانی مدت آن التهاب مری کاهش پیدا کرده و بافت آن ترمیم پیدا می کند که به بهبود سلامت معده شما و حل مشکل رفلاکس اسید معده کمک می کند.

  1. کنترل کلسترول با مصرف عسل طبیعی

کلسترول یکی از عوامل بسیار مهمی است که بدن افراد برای داشتن سلامتی به آن نیاز دارد. اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که کلسترول تا زمانی که در حالت اعتدال و میانه باشد می تواند به بدن کمک کند. به طور کلی داشتن کلسترول بالا می تواند به بروز بیماری های مختلفی از جمله مشکلات قلبی در افراد منجر شود. اما از سوی دیگر نیز کلسترول پایین می تواند منجر به ابتلا به بیماری های مختلفی مثل سرطان شود.

یکی دیگر از خواص عسل طبیعی آن است که به شما کمک می کند تا بتوانید در کنار حفظ کلسترول لازم بدن، کلسترول بد را نیز به شکل مناسبی کاهش دهید. در نتیجه این امر شما می توانید بدن سالم تری را داشته باشید.

  1. حفظ سلامت ذهن و مغز

یک مطالعه نشان داده است که ترکیبات درمانی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی موجود در عسل می تواند با تقویت سیستم گردش مغز به کاهش مشکلات مغز کمک کرده و مشکلات شناختی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. مشکلات مربوط به مغز به ویژه در زنان بعد از دوران یائسگی رخ می دهد که به صورت کاهش توانایی ذهن و به نوع زوال آن منجر شود و در این دوران به افراد توصیه می شود تا از عسل طبیعی برای کنترل شرایط خود استفاده کنند.

  1. درمان سرفه با عسل طبیعی

درمان سرفه با عسل طبیعی

تحقیقات نشان می دهد که در زمینه درمان گلودرد و سرفه در کودکان و بزرگالان، مصرف عسل یکی از بهترین درمان های ممکن است. این ماده غذایی به دلیل ترکیبات منحصر به فردی که دارد به اندازه دکسترومتورفان که یک ماده رایج در مهار سرفه است و در ساخت داروهای شیمیایی از آن استفاده می شود، در زمینه مهار سرفه موثر است. محققان بر این باورند که انسجام بالای عسل به پوشش گلو کمک کرده و از آن در برابر سرفه های پیاپی محافظت می کند.

  1. داشتن خواب شبانه بهتر

نقش موثر عسل طبیعی در داشتن خواب شبانه بهتر توسط محققان تایید شده است. به طور کلی با مصرف عسل نه تنها استرس و اضطراب در شما کاهش پیدا می کند، بلکه ملاتونین،  هورمونی که بدن شما برای بازیابی خود در خواب استفاده می کند نیز توسط مغز شما آزاد شده و شما می توانید خواب آسوده تری را داشته باشید. در کنار این موضوع باید به افزایش سطح انسولین خون شما و آزاد شدن تریپتوفان که در نهایت به ملاتونین تبدیل می شود نیز اشاره کرد.

  1. نقش موثر عسل روی قلب و عروق

عسل طبیعی یک منبع غنی از فنل ها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدان است. در نتیجه وجود این ترکیبات در نهایت به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مرتبط منجر می شود. با مصرف عسل عروق قلب شما باز شده و جریان خون در قلبتان افزایش پیدا می کند. همچنین احتمال تشکیل لخته خون تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده و همین امر نیز سبب می شود تا احتمال بروز حملات قلبی و مغزی در بدن شما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

  1. ویژگی پروبیوتیک و سم زدایی عسل

به طور کلی عسل به دلیل ویژگی هایی که دارد در نهایت باعث می شود تا خواص پیوبیوتیک بالایی را داشته باشد. این امر سبب می شود تا شما بتوانید با مصرف عسل طبیعی سم زدایی کرده و بدن سالم تری را داشته باشید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در غذاهای فرآوری شده به جای مصرف شکر، از عسل می کنند تا اطمینان حاصل کنند که امکان رشد قارچ ها و سایر سموم کاهش پیدا می کند و غذا در سالم بیشتری نگهداری می شود.

  1. درمان موکوزیت دهانی با عسل

موکوزیت دهانی که با نام التهاب مخاط دهان نیز شناخته می شود، مشکلی است که اغلب در هنگام شیمی درمانی در افراد رخ می دهد که می تواند بسیار آزار دهنده باشد. طبق تحقیقات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که عسل به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد می تواند به درمان التهاب مخاط دهان کمک کند.

  1. بهبود تبخال با عسل

تبخال یکی از آزاردهنده ترین مشکلاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید. به همین دلیل افراد همواره به دنبال راه حلی هستند که بتوانند هر چه سریع تر از این اتفاق ناخوشایند خلاص شوند. خبر خوب است که استفاده از عسل طبیعی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. شما می توانید عسل را به صورت مستقیم روی تبخال خود قرار دهید و این ماده غذایی به دلیل خواصی که در خود دارد علاوه بر تسکین درد به خشک شدن هر چه سریع تر آن کمک می کند.

  1. استفاده از عسل به عنوان مرطوب کننده

خواص عسل طبیعی برای پوست

به طور معمول افراد برای جلوگیری از خشکی پوست صورت و دستان خود از مرطوب کننده های موجود در بازار استفاده می کنند. بسیاری از این مربوط کننده های صنعتی از عسل به عنوان یکی از مواد سازنده خود استفاده می کنند. اما موضوعی که وجود دارد این است که شما می توانید به صورت مستقیم از عسل طبیعی برای این کار استفاده کنید. یکی از خواص عسل طبیعی حفظ رطوبت است و شما می توانید از این ماده غذایی به صورت مستقیم یا به صورت ترکیب با شامپو یا مرطوب کننده های خود به عنوان یک درمان خانگی موثر استفاده نمایید.

  1. نقش درمانی عسل در مشکلات مربوط به سینوس

مشکلات سینوسی یکی از رایج ترین مشکلاتی که است افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. زمانی که سینوس های شما ملتهب می شوند، علائم مشخصی را در بدن نشان می دهند که می توانند به شدت آزار دهنده باشند. برخی از محققان بر این باورند که در عسل خواصی وجود دارد که می تواند باعث از بین رفتن باکتری های ایجادد کننده عفونت های سینوسی شود. به همین دلیل توصیه می شود که در راستای حل مشکلات مربوط به سینوس از این ماده طبیعی استفاده نمایید.

  1. درمان عفونت مخمر با عسل

عفونت های مخمری یک بیماری شایع آزار دهنده در میان زنان است که به دلایل مختلفی مثل قاعدگی، مصرف آنتی بیوتیک، حساسیت، بهداشت نامناسب و… ممکن است رخ دهد. برخی از تحقیقات نشان داده است که استفاده از عسل طبیعی به دلیل داشتن ویژگی های ضد قارچ و ضد باکتری می تواند در درمان این مشکل معمول در بسیاری از زنان کمک کننده باشد.

  1. تقویت انرژی بدن با مصرف عسل

گلوکز موجود در عسل به سرعت جذب بدن می شود و همین امر نیز باعث می شود تا بعد از مصرف عسل انرژی فرد تا حد مطلوبی افزایش پیدا کند. این در حالی است که در کنار مورد عنوان شده فروکتوز نیز در عسل وجود دارد که سرعت جذب پایین تری را دارد اما بعد از جذب انرژی پایدارتری را در فرد ایجاد می کند. به همین دلیل است که به افراد توصیه می شود برای افزایش انرژی خود از عسل طبیعی استفاده نمایند تا هم در لحظه و هم در طولانی مدت انرژی مناسبی را داشته باشند.

  1. نقش عسل در درمان سردرد

سردرد یکی از دردهای بسیار ناراحت کننده است که معمولاً افراد را مجبور می کند تا ز مسکن های شیمیایی استفاده کنن که تاثیری مخرب روی سلامتی جسمانی آنها دارد. در همین راستا این امکان برای افراد مهیا است که از عسل طبیعی به عنوان یک مسکن بدون خطر استفاده کنند. عسل به دلیل ترکیبات خاصی که دارد، می تواند در کاهش درد به ویژه سردرد بسیار موثر عمل کند.

  1. درمان سرطان با عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی

شما می توانید از عسل طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان یا درمان آن استفاده کنید. این ماده غذایی دارای خاصیت ضدالتهابی و ترکیبات فنلی است که در درمان و پیشگری از ابتلا به سرطان بسیار موثر می باشند. علاوه بر این با توجه به خاصیت های ضدباکتری، ضدقارچ و وجود آنتی اکسیدان های فعال، مصرف عسل به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمک کرده و خطرات مواجه با بیماری سرطان را به شکلی مناسب در افراد کاهش می دهد.

  1. نقش عسل در بهبود اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست افراد می شود. برخی از محققان بر این باور هستند که با استفاده از عسل طبیعی و قرار دادن مستقیم آن روی پوست می توانند از شر مشکل اگزما خلاص شوید. اما لازم است در نظر داشته باشید که مصرف عسل برای حل مشکل اگزما یا جلوگیری از بازگشت دوباره آن باید به شکل منظم صورت بگیرد.

عسل طبیعی یکی از اصلی ترین مواد غذایی موجود در بازار است که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در میان افراد دارای طرفداران زیادی است. با مصرف عسل چه به صورت خوراکی و چه به صورت ترکیبات دیگر شما می توانید سلامت جسمانی، فکری و روحی خود را تا حد زیادی تضمین کنید. در این مقاله تلاش ما بر این بوده است تا انواع خواص عسل طبیعی را بررسی کرده و با ارائه توضیحات شما را با آنها آشنا کنیم.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *