تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی و غیر طبیعی

عسل طبیعی

عسل یکی از محبوب ترین مواد غذایی طبیعی موجود در بازار است. افراد به دلیل خواص غذایی و درمانی بسیار زیادی که عسل دارد همواره آن را تهیه و مورد استفاده قرار می دهند. اما همین علاقه افراد به این ماده غذایی سبب شده است تا نمونه های تقلبی این ماده غذایی نیز در بازار مشاهده شود. عسل تقلبی از نظر ظاهر با عسل طبیعی هیچ تفاوتی ندارد و به دلیل هم نزدیک بودن ظاهر آنها تشخیص طبیعی بودن عسل برای بسیاری از افراد به موضوع بسیار سخت و پیچیده تبدیل شده است.

اما خوشبختانه با داشتن اطلاعات کافی درباره عسل طبیعی و همچنین دانستن نحوه تشخیص عسل طبیعی از عسل غیر طبیعی می توان خیلی راحت آنها را تشخیص و شنایایی کرد. شما می توانید این آزمایش ها را به راحتی و در منزل خود انجام دهید و به این اطمینان برسید که آیا محصول خریداری شده عسل طبیعی است یا عسل مصنوعی. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با نحوه تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی را به شما آموزش دهیم.

عسل طبیعی

روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی

به منظور شناسایی عسل طبیعی از عسل تقلبی و غیر طبیعی می توانید یکی از آزمایش های زیر را روی آن انجام دهید:

1. آزمایش تبلور

برخلاف باور عمومی عسل طبیعی تمایل زیادی به تبلور یا همان شکرک زدن دارد. در واقع در عسل آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز وجود دارد که سبب می شود تا هر گونه آبی که در عسل وجود دارد از بین رفته و در نهایت عسل متبلور شده یا شکرک بزند. یکی از موضوعاتی که می تواند به عنوان نشانه ای از عسل طبیعی به شمار برود نیز همین شکرک زدن آن است.

2. آزمایش آب

عسل طبیعی به راحتی با آب مخلوط نمی شود. در نتیجه کافی است یک قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان پر از آب قرار دهید. عسلی که تقلبی بوده و دارای شیرینی مصنوعی است، خیلی سریع در آب حل می شود. در حالی که عسل طبیعی به دلیل بافت متراکمی که دارد در آب حل نشده و در ته لیوان به صورت گوله باقی می ماند.

3. آزمون کاغذ

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اگر عسل طبیعی را روی پارچه بریزید نیز دقیقا همین اتفاق رخ می دهد. عسل طبیعی به هیچ عنوان جذب لباس نمی شود و به صورت لکه روی آن باقی می ماند. پس چند قطره از عسل مورد نظر خود را برداشته و روی یک حوله کاغذی یا دستمال قرار دهید. اگر عسل طبیعی باشد به همان حالت جامد باقی می ماند و جذب نمی شود. اما اگر غیرطبیعی باشد کاغذ را خیش کرده و حتی ممکن است از آن عبور کند.

عسل طبیعی

4. آزمایش سرکه

در این آزمایش شما باید یک قاشق غذاخوری عسل را با کمی آب و 2 الی 3 قطره سرکه مخلوط کنید. اگر مخلوط ایجاد شده حالت کف دار پیدا کرد، احتمال اینکه عسل مورد نظر تقلبی باشد بسیار زیاد خواهد بود. چرا که در حالتی که عسل تقلبی باشد در هنگام ترکیب شدن با سرکه واکنش نشان داده و ساختار خود را از دست می دهد. این در حالی خواهد بود که عسل طبیعی ساختار مقاوم تری را داشته و به هیچ عنوان در ترکیب با سرکه کف نمی کند.

5. آزمایش گرما

شما اگر به عسل خالص گرما بدهید به سرعت شکل کاراملی پیدا می کند. اما اگر عسلی که گرما می گیرد ناخالص باشد آنگاه به جای کاراملی شدن کف کرده و به شکل حباب در می آید. این گرما را می توانید روی شعله گاز یا از طریق ماکرویو به عسل منتقل کنید. برای اینکار تنها کافی است به چند قاشق چای خوری عسل را حدود 1 دقیقه گرما بدهید. اگر عسل شما طبیعی باشد حالت کاراملی پیدا می کند.

6. آزمایش نان

برای تست طبیعی بودن عسل با استفاده با نان تنها کافی بخشی از عسل مورد نظر را روی یک تکه نان قرار دهید. اگر عسل استفاده شده طبیعی باشد ظرف چند دقیقه قسمتی از نان که با آن تماس مستقیم داشته است خرد می شود. اما اگر عسل مصنوعی باشد، نان به دلیل ساختار متفاوتی که عسل مصنوعی دارد، خیس می شود. این آزمایش تا حدود زیادی به آزمایش کاغذ شباهت دارد و می تواند به سادگی شما را به اطمینان لازم درباره طبیعی بودن عسل مصرفی برساند.

تشخیص عسل طبیعی

7. آزمایش با انگشتان دست

در این آزمایش شما باید بخشی کوچکی از عسل مورد نظر خود را روی انگشت دستتان قرار دهید و ببینید که
آیا مثل هر مایع دیگری در اطراف پخش شده یا از روی انگشت شما به سمت پایین ریخته می شود یا نه. عسل طبیعی بافت ضخیمی دارد در حالی که عسل مصنوعی دقیقا حالتی مشابه مایع های دیگر دارد. این حالت مایع

بودن نیز به دلیل استفاده از شکر در ساختار آن است. زمانی که عسل طبیعی باشد، روی یک سطح می چسبد و از بین نمی رود. اما در عسل غرطبیعی به دلیل وجود شکر حل شده خیلی سریع تر از بین می رود.

عسل یک جایگزین بسیار مناسب و صد در صد طبیعی برای قند و شکر است. شما می توانید با مصرف عسل شیرینی مورد نیاز خود را دریافت کرده و از خطرات و مشکلات مربوط به غیرطبیعی بودن شیرینی آنها نیز اجتناب کنید. چرا که این ماده غذایی مستقیما در خود طبیعت ساخته می شود و در کنار شیرینی طبیعی خود دارای مواد مغذی بسیاری از جمله مواد معدنی، آنزیم های زنده و … است. اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که دسترسی به تمامی این موارد زمانی امکان پذیر است که شما بتوانید از عسل طبیعی استفاده کنید.

متاسفانه امروزه عسل های تقلبی و غیر طبیعی در بازار زیاد شده است و همین امر پیدا کردن یک عسل کاملا طبیعی را دشوار کرده است. در این مقاله تلاش ما بر این بوده است تا با آموزش یکسری آزمایش ساده به شما در زمینه شناسایی و تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی کمک کنیم. با انجام هر یک از موارد گفته شده شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن از طبیعی و خالص بودن عسل اطمینان حاصل کنید و با خیال راحت آن را مصرف نمایید.

انواع عسل

عسل ماده غذایی شیرین و مایعی است که توسط زنبورهای عسل و با استفاده از شهد گل ها ساخته می شود. عطر و طعم عسل ها با توجه به نوع گلی که شهد آن توسط زنبورها مورد استفاده قرار گرفته است، متفاوت است. شما می توانید در بازار انواع مختلف عسل را در حالت ها و طعم های مختلف مشاهده کرده و با توجه به تمایلات و علایق خود یکی از آنها را انتخاب و مصرف نمایید. پس باید در نظر داشت که همه عسل ها مثل هم نیستند. در واقع شاید بتوان به راحتی گفت که عسل توسط زنبورهای عسل تهیه و از کندوهای عسل نیز جمع آوری می شود اما هر یک از آنها برچسب مخصوص به خود را می خورند. عسل طبیعی، عسل خام، عسل پاستوریزه، عسل خامه ای، عسل تک گل و … همین امر نیز باعث می شود تا این سوال در ذهن شما ایجاد شود که دقیقا کدام نوع از انواع عسل های موجود در بازار را تهیه کنید؟

اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که در میان تمامی انواع مختلف عسل موجود در بازار سه دسته بندی اصلی قابل مشاهده خواهد بود: عسل طبیعی، عسل خام و عسل پاستوریزه. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر این دو نوع عسل و مزایای آنها خواهیم پرداخت.

عسل طبیعی

عسل خام چیست؟

عسل خام دقیقا به عسلی اشاره دارد که به صورت مستقیم از کندوهای عسل جمع آوری می شوند. در این عسل هیچ گونه شکر یا طعم دهنده های مصنوعی یا طبیعی وجود ندارد. در واقع زنبورداران معمولا تنها عسل را از فیلتر رد می کنند تا در نهایت زباله های عسل مثل گرده، موم زنبور عسل و حتی بخش هایی از بدن زنبورهای مرده را از عسل جدا کنند. در نهایت نیز همین عسل بدون هیچ گونه فرآیند فرآوری یا همان پاستوریزه کردن در بازار عرصه می شود و به عنوان عسل خام شناخته می شود. این عسل به دلیل فرآوری نشدن دارای رنگ ماتی می باشد. در نظر داشته باشید که در عسل طبیعی برای اینکه اطمینان حاصل کنند که ویتامین ها و آنزیم های طبیعی موجود زنده می مانند از هز نوع گرم کردن جلوگیری می شود.

عسل طبیعی چیست؟

اصطلاح عسل طبیعی به نوعی از عسل اشاره دارد که کاملا طبیعی بوده و هیچ گونه رنگ یا مواد افزودنی به آن اضافه نشده است. اما این نوع از عسل معمولا فرآیند فرآوری را طی می کند. در واقع همان عسل خام زمانی که فرآیند فرآوری را داشته باشد به عنوان عسل طبیعی شناخته می شود. عدم استفاده از مواد شیمیایی یا سم برای آفات ها یکی دیگر از موضوعاتی است که باید توسط زنبورداران رعایت شود. عسل طبیعی باید استانداردهای تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو را دارا باشد. در غیر این صورت نمی تواند مرحله عسل خام را رد کرده و به عنوان عسل طبیعی شناخته شود. 

عسل طبیعی

عسل پاستوریزه چیست؟

عسل پاستوریزه به نوعی از عسل اشاره دارد که فرآیند فرآوری در آن به شکلی کامل صورت می گیرد و به همین دلیل نیز ظاهری کاملا شفاف و صاف دارد. به دلیل فرآیندی که روی آن صورت می گیرد ظاهر عسل بسیار بهتر شده و ماندگاری بیشتری را نیز خواهد داشت. اما به طور قطع این فرآیند می تواند روی طعم آن نیز تاثیر داشته باشد. با این حال برخی از افراد بر این باورند که عمل پاستوریزه کردن عسل می تواند روی مواد مغذی موجود در آن تاثیر گذاشته و همچنین باعث کاهش آنتی اکسیدان های موجود شود.

خواص عسل طبیعی

هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند اما به طور معمول افراد بیشترین تمایل را به سمت عسل طبیعی دارند. چرا که این نوع از عسل نه به اندازه عسل های پاستوریزه ممکن است خواص خود را از دست داده باشد و نه مثل عسل خام بدون هیچگونه فیلتری عرضه شده باشد. در ادامه به برخی از اصلی ترین خواص عسل طبیعی اشاره خواهیم داشت.

1. وجود آنتی اکسیدان ها

عسل طبیعی به طور معمول حاوی آنتی اکسیدان است. هر چقدر که رنگ عسل تیره تر باشد، آنتی اکسیدان های موجود در آن بیشتر است. به همین دلیل توصیه می شود که از این نوع از عسل به صورت روزانه استفاده کنید تا بتوانید از این قابلیت مهم آن بهره ببرید.

2. موثر در بهبود سرطان

مطالعات اولیه روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که برخی از انواع عسل ها روی رشد سلول های سرطانی تاثیر مستقیم دارند. البته هنوز نتیجه این تحقیقات روی انسان ها به صورت صد در صد تایید نشده است اما به نظر می رسد که می تواند این موضوع را جزء خواص عسل طبیعی در نظر گرفت.

3. بهبود سریع تر جای بریدگی و سوختگی

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از عسل طبیعی به صورت موضعی روی زخم های جزئی مثل سوختگی های سطحی یا بریدگی های خفیف می تواند روی روند بهبودی آن قسمت تاثیرگذار باشد. همچنین می تواند به کم رنگ شدن جای زخم یا سوختگی نیز بسیار کمک کند.

4. صاف کردن گلو و کاهش سرفه

یکی از خواص اصلی عسل طبیعی که از گذشته تا کنون مورد توجه قرار گرفته است نقش آن در صاف شدن گلو و کاهش سرفه است. مطالعات روی کودکان نیز نشان داده است که سرفه آن دسته از کودکانی که عسل مصرف می کنند به شکل مناسبی کاهش پیدا کرده است.

5. شیرینی طبیعی عسل

عسل به عنوان یک ماده غذایی شیرین طبیعی شناخته می شود و می تواند جایگزین مناسبی برای شکر باشد. عسل قند، چربی و کالری کمتری را دارد و به همین دلیل می تواند یک انتخاب مناسب برای افرادی باشد که به دنبال شیرینی طبیعی هستند.

به طور کلی عسل در تمامی حالت های موجود دارای خواص منحصر به فردی است که می توان با توجه به نیازهای خود یکی از آنها انتخاب و مصرف کرد. اما توصیه ای که توسط بیشتر افراد می شود این است که عسل طبیعی درد مقایسه با عسل خام یا پاستوریزه می تواند گزینه انتخابی بهتری باشد. چرا که نه ممکن است خطرهای مربوط به عسل خام و فرآوری نشده را داشته باشد و نه مثل عسل پاستوریزه خیلی از خواص اصلی و آنتی اکسیدان های موجود در خود را از دست داده است.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *