عسل تک گل چیست؟ – تفاوت عسل تک گل با عسل چند گیاه

عسل تک گل

عسل در واقع به یکی از انتخاب های اصلی افراد در میان انواع مواد غذایی موجود در بازار تبدیل شده است. چرا که این ماده غذایی در عین خوشمزه بودن بسیار مقوی بوده و از خواص غذایی بسیار بالایی برخوردار است. افراد ممکن است در روز این ماده غذایی را به شکل های مختلف و به صورت مستقیم یا ترکیب شده با سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار دهند. این ماده غذایی لذیذ را می توان در شکل ها و نام های مختلفی در بازار مشاهده کرده و تهیه نمود. همین تنوع نیز باعث می شود که افراد کمی سردرگم شده و نتوانند به شکلی منااسب در خصوص خرید مناسب ترین نوع عسل تصمیم گیری کنند. یکی از محبوب ترین و در عین حال کمیاب ترین عسل ها، عسل تک گل است.

عسل تک گل چیست؟

عسل تک گل به دلیل اینکه در آن از شهد یک گیاه واحد استفاده شده است، به این نام شناخته می شود. یعنی شرایط به شکلی مهیا شده است که زنبوران تنها از شهد یک نوع گیاه تغذیه کنند و شانس استفاده از شهد گیاهان دیگر از آنها گرفته شده باشد. البته با توجه به اینکه ایجاد محیط با شرایط عنوان شده کمی دشوار است، ممکن است در عسل تک گل از شهد گل های دیگر نیز به میزان بسیار ناچیزی وجود داشته باشد. اما به دلیل آنکه این میزان بسیار کم بوده و نمی تواند روی طعم یا رنگ کلی عسل تاثیری داشته باشند، در نهایت این نوع از عسل را به نام عسل تک گل می شناسند.

قیمت عسل تک گل

قیمت عسل تک گل کمی بیشتر از عسل های معمولی موجود در بازار است. دلیل این موضوع نیز شرایط ایده آلی است که باید توسط زنبورداران ایجاد شود تا زنبورها تنها از یک نوع گیاه تغذیه کنند. به طور کلی بسته به گلی که در ساخت عسل از آن استفاده می شود، طیف گسترده ای از عسل های تک رنگ در بازار وجود دارد. هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و شما می توانید با توجه به نیازهای خود و بر اساس فوایدی که آنها دارند، یکی از انواع عسل های تک گل موجود را تهیه نمایید.

تفاوت میان این عسل ها گاهی به راحتی قابل تشخیص بوده اما گاهی نیز ممکن است تفاوت بسیار جزئی بوده و برای کشف این تفاوت نیاز باشد دقت بیشتری را داشته باشید. همین امر نیز باعث می شود تا عسل تک گل به یک نوع عسل خاص و منحصر به فرد تبدیل شود.

عسل تک گل چیست

عسل تک گل چگونه ساخته می شود؟

در ساخت عسل تک گل دو عامل اصلی نقش بسیار مهمی را دارد: مکان و زمان. زنبورداران باید برای زنبورها مکانی را مهیا کنند که در آن یک نوع گیاه مشخص به میزان زیادی وجود داشته باشد. این امر باعث می شود که زنبوران فرصت انتخاب چندانی را نداشته باشند و به اجبار مجبور به استفاده از شهد یک گیاه مشخص باشند.

اما این کار به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. زنبورداران باید در نظر بگیرند که دوره شکوفه زدن گیاه مورد نظرشان دقیقا چه زمانی است و همچنین باید دوره شکوفه زدن سایر گیاهان را نیز دانسته و آن را در نظر بگیرند. اگر قرار است یک عسل تک گل صد در صد خالص و با کیفت بالا تهیه شود، پس زنبورداران باید تمامی گیاهانی که به طور همزمان با گیاه مورد نظرشان شکوفه می دهند را از محیط خارج کنند. چرا که این کار باعث شده عسل خالص تری تهیه شده و در نتیجه بتوانند آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

یکی دیگر از اقدامات بسیار مهمی که باید زنبورداران داشته باشند این است که عسل های باقی مانده در کندوها را به طور کامل پاک کنند. در غیر این صورت ممکن است عسلی که قرار است به صورت تگ گل تهیه شود دارای ناخالصی بوده و زحمات آنها به هدر برود. تمامی این اقدامات در کنار زمان بر بودن نیاز دقت و به صرف انرژی زیادی دارد.

تفاوت عسل تک گل و عسل چند گیاه

تفاوت عسل تک گل و عسل چند گیاه

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، زنبوردارن برای تهیه عسل تک گل باید شرایط تک گیاهی را در زمان مناسب که همان زمان شکوفه دادن گیاهان است، فراهم کنند. چرا که آنها نمی توانند زنبوران را آموزش دهند و از آنها بخواهند از یک گیاه مشخص تغذیه کنند. اما برای تهیه عسل چند گیاه به هیچ عنوان نیازی به ایجاد یک شرایط محیطی خاص و توجه به زمان شکوفه دادن گیاهان مشخصی نیست. در نتیجه زنبوران می توانند از هر گیاهی تغذیه کنند. به همین دلیل تهیه عسل چندگیاه بسیار راحت تر بوده و از قیمت پایین تری نیز برخوردار است.

خواص و فواید عسل تگ گل

با توجه به این نکته که عسل های تگ گل از گیاهان مختلفی تهیه می شود، پس هر یک از آنها طعم و عطر منحصر به خود را دارند و همین امر نیز سبب تمایز میان آنها می شود. برخی از عسل ها تیره رنگ بوده و غنی تر از سایر نمونه های موجود در بازار هستند. اما برخی رنگ روشن تری داشته و کمی سبک تر به شمار می روند. بعضی از آنها بسیار معطر بوده و رنگ و بوی آنها نشان دهنده گیاهی است که از آن تهیه شده اند. در واقع با توجه به گیاهی که از آن تهیه شده اند، ویژگی های عسل ها مشخص می شود. همین تنوع نیز سبب شده است که آنها مزایا و فواید منحصر به فرد خود را داشته باشند. اما برخی از رایج ترین مزایایی که می توان در خصوص عسل تک گل به آن اشاره کرد، عبارتند از:

  • یک آنتی بیوتیک بسیار قوی بوده و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند
  • حاوی انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها و تقویت کنندهه سلامت جسمانی
  • عسل بسیار مقوی و انرژی بخش بوده و احساس خستگی را در شما از بین می برد
  • و ..

در نظر داشته باشید که به دلیل طبیعی بودن عسل تک گل و همچنن خواص بی نظیری که هر یک از آنها دارند، شما می توانید بدون هیچ نگرانی و مشکلی از آن در کنار هر نوع رژیم غذایی استفاده نمایید. برای اینکه به شکل بهتری بتوانید از مزایای عسل تک گل واقعی استفاده کنید بهتر است عسل خود را از تولیدکنندگان اصلی تهیه کنید. چرا که بسیاری از عسل هایی که در بازار مشاهده می کنید در کارخانه فرآوری شده و حرارت دیده اند. همین امر نیز سبب می شود تا برخی از خواص آن از بین برود.  

خواص عسل تک گل

نحوه تشخیص عسل تک گل اصل از تقلبی

تشخیص نوع عسل امری بسیار مهم و تا حدودی پیچیده است. اما اگر می خواهید مطمئن شوید که عسلی که خریداری می کنید، از کیفیت و خلوص لازم برخوردار است، باید یکسری فاکتورها را دانسته و مورد بررسی قرار دهید. اصلی ترین موضوعاتی که باید برای تشخیص کیفیت عسل به آنها توجه داشته باشید، عبارتند از:

  • رنگ عسل
  • محتوای گرده
  • رسانایی
  • طیف های قند

این فاکتورها در عسل های مختلف تفاوت داشته و می تواند نشان دهنده کیفیت آنها باشد. تشخیص این موارد می تواند کمی دشوار بوده و نیاز به داشتن دانش تخصصی در این زمینه است. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که سعی کنید تنها از مکان های معتبر یا تولیدکنندگان اصلی، عسل مورد نیاز خود را تهیه نمایید. بدین ترتیب می توانید در خصوص کیفیت و خالص بودن عسلی که تهیه می کنید اطمینان لازم را داشته باشید.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *