عسل وحشی چیست؟ – خواص عسل وحشی

عسل وحشی چیست

این نکته که عسل بهترین جایگزین برای قند و شکر است برکسی پوشیده نیست، در حقیقت عسل باید بیش از آن چه امروزه مورد استفاده قرار می گیرد در برنامه غذایی جای داشته باشد تا بیش از پیش از تمامی فواید شگفت آور آن بهره مند شوید. یکی از انواع عسل، عسل وحشی است که در این مطلب با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

اگر برای خرید عسل به بازار رفته اید با انواع گوناگونی از عسل روبرو شده اید، تقریبا انواع عسلی که می توانید خریداری کنید نامحدود است و تقریبا هرنوع عسل دارای بافت، طعم و خواص متفاوتی است.

انواع عسل در درجه اول به نوع گل و شهدی که زنبور از آن تغذیه کرده بستگی دارد به عنوان مثال وقتی یک ظرف عسل را با نام عسل یونجه یا عسل آویشن می بینید به این معناست که منبع آن گلی به همین نام بوده است.

بافت، طعم و خواص دارویی عسل تا حد زیادی به منبع گل آن بستگی دارد.

عسل وحشی

عسل وحشی چیست؟

عسل وحشی نوع خاص و کمیاب از عسل است که دارای خواص بسیار زیاد و کم نظیری است. این عسل در واقع همان عسلی است که بطور مستقیم از دل کوهستان و از بین صخره ها به دست می آید در ایران یکی از بهترین کوهستان ها برای جمع آوری عسل وحشی در شهرهای كرمانشاه، شوشتر و لرستان واقع شده است، انسان در تولید این نوع عسل هیچ گونه نقشی ندارد. زنبورداران و تولیدکنندگان عسل مزرعه ای پر از گل های وحشی را کاشت نمی کنند. چرا که زنبورها از گل هایی که به طور طبیعی وجود دارند مانند استفاده از شکوفه های کنار در دشت های شوشتر توسط این زنبورها که یکی از مقوی ترین عسل هارا تولید می کنند.

عسل وحشی چگونه به دست می آید؟

گلها به طور طبیعی رشد می کنند، بنابراین به هیچ وجه نمی توان یکنواختی را در عسل تهیه شده تضمین کرد. بهترین شانس شما برای به دست آوردن کیفیت یکنواخت در عسل، خرید از مراکز معتبر است.

زنبورهای تولید کننده این نوع عسل دارای ویژگی ها و ظاهری خاص هستند و پرورش این نوع زنبورها به دست انسان عملی نیست بنابراین جهت به دست آوردن عسل وحشی باید کوهستان ها را برای یافتن کندوهای عسل زیر پا گذاشت، خواص باور نکردنیه این نوع عسل در مقایسه با سایر انواع آن تحمل بار سفر را آسان می کند.

در عسل وحشی نیز بسته به نوع گل طعم و ترکیب آن می تواند متفاوت باشد.

زنبور عسل و عسل وحشی

عسل برداشت شده در اواخر تابستان از نظر طعم کمی قوی تر و از نظر رنگ تیره تر خواهد بود این موضوع فقط به دلیل انواع گل های وحشی که هنگام گرمتر شدن هوا رشد می کنند است. در فصل بهار احتمالاً از نظر طعم و رنگ عسل ملایم تر هستند.

این نوع عسل به دلیل داشتن مواد مغذی و خواص ضد میکروبی برای سلامتی بسیار مفید است.

خرید عسل وحشی

اگر قصد خرید عسل وحشی را به دلیل فواید بی شمار آن دارید ، باید عسل وحشی خام را تهیه کنید. عسل گرمادیده (پاستوریزاسیون) همه گرده ، آنزیم ها ، ویتامین ها ، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها را از دست داده است. عسلی که گرم شده و فیلتر شده است عسل تجاری ، مایع یا معمولی نامیده می شود.

اما چرا عسل را گرم می کنند؟ این عسل شفاف تر و پخش آن آسان تر است در ضمن اینکه شکرک شدن در این عسل کمتر دیده می شود این در حالی است که اکثر مردم تصور می کنند عسلی که شکرک می زند فاسد است و آن را دور می ریزند عسل هایی که پاستوریزه می شوند به اندازه عسل خام شکرک نمی زنند.

عسل وحشی

خواص عسل وحشی چیست؟

همانند اکثر انواع دیگر عسل، آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب های طبیعی در عسل وحشی وجود دارد که آن را به یک روش موثر برای تقویت طبیعی سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عفونت هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، تسکین گلو درد، کمک به هضم بهتر غذا تبدیل می کنند.

1. خواص ضد سرفه

محققان ثابت کردند که عسل وحشی در مقایسه با داروی ضد سرفه مانند دکسترومتورفان تسکین بیشتری در افرادی که دچار عفونت دستگاه تنفسی و سرفه بودند داشته است.

محققان ادعا كردند كه عسل يك جايگزين مؤثر و بي خطر براي درمان عفونت دستگاه تنفسي فوقاني، گلو درد و سرفه می باشد. مصرف مداوم این عسل در طول سرماخوردگی می تواند به تسکین و درمان و افزایش سیستم ایمنی کمک بسزایی داشته باشد.

2. خواص آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند این مواد آنتی اکسیدان بدن را در مقابل بیماری های قلبی و سرطان ایمن می کند.

رادیکال های فعال در بدن منجر به پیری زودرس، دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و ضعف در سیستم ایمنی بدن می شوند که این آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های فعال پرداخته و آن ها را از بین می برند.

هم چنین آنتی اکسیدان ها به بازسازی سلول های آسیب دیده نیز کمک میکنند.

عسل وحشی

3. درمان آلرژی با عسل وحشی

متخصصان دریافتند که استفاده از عسل های وحشی شما را از آلرژی های فصلی رها می کنند.

عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با ساخت آنتی بادی بدن شما را در برابر آلرژن ها و گرده ها مقاوم تر می کند . همچنین عسل خواص ضد التهابی و آنتی هیستامین نیز از خود نشان می دهد.

یکی از بزرگترین علل آلرژی فصلی، گرده گلهای وحشی است. و مطالعات نشان داده است که خوردن مقدار کمی از عسل گل محلی می تواند به محدود کردن واکنش های آلرژیک ناشی از گرده از گلهای بومی منطقه کمک کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از عسلی که از همان گل های ایجاد کننده حساسیت تولید شده اند اثر بیشتری دارد.

استفاده از 1 تا 2 قاشق عسل وحشی در هنگام آلرژی قطعا حال شما را بهتر می کند.

درمان آلرژی با عسل وحشی

4. کاهش وزن با عسل وحشی

در پژوهش های انجام شده نوعی از این عسل ها هستند که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کرده و باعث هضم غذا و کاهش وزن می شوند عسل همچنین حاوی قند طبیعی و ویتامین های ضروری است ، به همین دلیل ورزشکاران عسل را در برنامه غذایی خود می گنجانند تا انرژی مورد نیازشان را دریافت کرده و به سلامت بدن کمک کنند.

ترکیب یک قاشق عسل وحشی با مقداری دارچین و لیمو قبل از خواب تاثیرات زیادی بر روی کاهش وزن داشته است. ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری عسل وحشی معادل 21 گرم شامل 60 کالری انرژی،17 گرم کربوهیدرات 16 گرم شکر و فاقد چربی و پروتئین است.

5. اثرات مثبت بر روی پوست

استفاده مستقیم عسل وحشی بر روی پوست صورت و بدن باعث درخشش و جوانی پوست می شود. جای زخم و آکنه را کاهش می دهد و به عنوان لوسیون ضد پیری عمل می کند. عسل به کاهش چین و چروک کمک کرده، پوست شما را سفت تر می کند و سال های سال سالم و جوان به نظر می رسد.

عسل بیش از 8000 سال است که به عنوان داروی خانگی برای درمان سوختگی ، زخم ها و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. اعتقاد بر این است که عسل یک  داروی ضد باکتری و ضد التهابی است و بهترین درمان برای ترمیم هر نوع سوختگی و ترمیم بافت های آسیب دیده است.

عسل وحشی و پوست

6. بهبود وضعیت دستگاه گوارش

عسل علاوه بر اثرگذاری در هضم غذا، باعث تسکین التهابات معده و بهبود زخم های دستگاه گوارش به خصوص زخم معده می شود.

 همچنین به حرکات روده کمک کرده و باعث از بین بردن یبوست می شود.

7. درمان کم خونی با عسل وحشی

در این مورد که عسل یکی از موثرترین داروهای رفع کم خونی است اتفاق نظر وجود دارد.

عسل با افزایش میزان هموگلوبین در خون باعث درمان این بیماری می شود فقط کافیست عسل را با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و این محلول را روزانه مصرف کنید.

8. درمان بیماری های زنانه با عسل وحشی

اختلال در سیکل قاعدگی یکی از معمول ترین مشکلات زنان است، دردهای قاعدگی و ناباروری از سری اختلالات قاعدگی در زنان می باشد.

بدون شک درمان این اختلالات به کمک داروهای شیمیایی کار بسیار ساده ایست ولی اغلب از مضرات استفاده از این داروها بی خبرند.

استفاده از عسل از دو هفته قبل از شروع قاعدگی یا در دوران قاعدگی علاوه بر کاهش درد به کاهش خونریزی نیز کمک می کند.

تزریق واژینال عسل می تواند به درمان عفونت های زنانه کمک زیادی کند.

باورهای غلط در رابطه با عسل وحشی

  • عسل طبیعی شکرک نمی زند:

عسل طبیعی به علت اشباع بودن از آنزیم ها طبیعی در هوای سرد شکرک می زند.

  • عسل وحشی موم دار مطمئن تر است:

امروزه از ترکیب پارافین و موم طبیعی دست به تولید موم های مصنوعی زده اند.

  • عطر عسل از اسانس است:

زنبور براساس گلی که مصرف می کند عسلی با رایحه و رنگ های متفاوتی تولید می کند

  • عسل وحشی باید غلیظ باشد:

در واقع عسل در هوای گرم روان تر و در هوای سرد غلیظ تر به نظر می رسد و شرایط آب و هوایی می تواند در غلظت عسل تاثیرگذار باشد.

قطعا استفاده روزانه از انواع عسل بالاخص عسل وحشی که دارای خواص بی نظیریست بسیار توصیه می شود از خواص عسل همین بس که قرآن کریم آن را شفا بخش نامیده است.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *